niedziela, 21 grudnia 2014

Makowiec

Pierwszy makowiec zrobiłam, jak miałam naście lat i chodziłam do podstawówki. Przepis znalazłam w książce kucharskiej mamy, trochę go zmodyfikowałam, bo ilości cukru dodawane do ciast zawsze mnie przerażały, mniejsze porcje zdecydowanie bardziej pasowały, a dzięki temu ciasto nie jest przesłodzone. Zawsze robiłam makowiec na cieście drożdżowym i zawijałam strucel. W tym roku postanowiłam trochę zmienić i zamiast ciasta drożdżowego zrobiłam ciasto kruche, a zamiast strucla tartę makową. Ciasto zrobiłam według tego przepisu (klik), zmniejszyłam tylko ilość składników o połowę.

Makowiec

składniki na ciasto:
2 szklanki (340g) mąki pszennej
2 jajka
1/4 szklanki (50g) cukru pudru
1/2 łyżeczki (3g) proszku do pieczenia
1/2 kostki margaryny
zapach, ja dałam cytrynowy

składniki na masę makową:
300g maku niebieskiego
100g cukru
2 białka jajek
2 łyżki bułki tartej
100g migdałów
50g rodzynek
100g orzechów laskowych

wykonanie:
Wszystkie składniki na ciasto połączyłam w misce i wyrobiłam na jednolitą masę. Trzy godziny wcześniej sparzyłam, a następnie namoczyłam mak. Odcedziłam i zmieliłam trzy razy. Dodałam cukier, ubite białka, bułkę tartą, oraz bakalie. Ponieważ w planach mam jeszcze zrobienie klusek z makiem, to przed dodaniem ubitych białek odłożyłam 3 łyżki masy makowej z bakaliami. Masę dokładnie wymieszałam. Z ciasta odłożyłam kawałek na wykonanie dekoracji, pozostałą część rozwałkowałam i wyłożyłam nim tortownicę. Masę makową wyłożyłam na rozwałkowane ciasto i wyrównałam. Odłożony kawałek ciasta rozwałkowałam i wykroiłam foremkami ozdoby, które umieściłam na wierzchu maku. Piekłam w piekarniku nagrzanym do 170 stopni przez 40 minut.

Jest też prostsza wersja. Zamiast męczyć się z mieleniem maku, wystarczy kupić gotową masę makową w puszce, dodać bakalie, ubite białko i trochę bułki tartej. I zdecydowanie szybciej mamy zrobioną masę. Jednak o niebo lepsza jest wersja z makiem własnoręcznie zmielonym.

2 komentarze:

  1. fakt masa makowa kręcona własnoręcznie - rękami męża - jest naprawdę przepyszna,
    a przepis jest stary, ale sprawdzony

    OdpowiedzUsuń
  2. Ale smaka mi narobiłaś tym makowcem :) Sama z chęcią bym coś smacznego upiekła, ale piekarnika niestety nie mam :( Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń